تومان۲۵,۰۰۰

کد کالا: 1539

مطالعات دوره گوتیک دانلود پاورپوینت معماری جهان گوتیک

برای ورود به این بحث لازم است که مقدمه ای کوتاه درباره جامعه ای که معماری گوتیک در آن شکل
گرفته به اختصار بیان گردد. معماری گوتیک در دوره ای متولد و قدم به عرصه جهان هنر گذاشت که آن
دوره را دوران قرون وسطی (البته اواخر قرون وسطی) و برخی نیز این دوره را عصر ایمان هم نامیدند.
جمعیت روستایی به شهرها روی آورده ، شهرها از مرکزیت معنوی، هنری ، سیاسی ، بازرگانی ، و
اجتماعی برخوردار شده بودند . کلیساهای گوتیک واحدهایی بودند که در مرکز شهر و بر زندگی مادی
و معنوی مردم تسلط داشتند و مرکز اجتماع مردم در مراسم و جشن ها و نمایش های مذهبی بوده است.
مراکز فعالیت های اقتصادی مردم و بازارهای عمده ، خانه های مردم و مراجع مورد نیاز آن ها در سایه
کلیساهای بزرگ و رفیع جایگزین شده بود . این واحد های اجتماعی ، یعنی (کاتدرال) نظم و نسق و وحدتی
میان مردم هر شهر ایجاد کرده بودند که  تا آن زمان به کلی بی سابقه بوده است.
جامعه ای که معماری گوتیک در آن رشد یافت ، فئودالیسم انسجام یافته بود و جامعه ای بود که توجه
خاصی به  زنان نموده ،شوالیه عشق بر مریم مقدس ، بانوی معنوی شوالیه های مسیحی شد ،در
صورتی که در جامعه رومانسک فئودالیسم از نوع از هم گسیخته و برتری و غلبه از آن مردان بود.
واژه گوتیک منسوب به گوت ها ، اصطلاحی است که معماران عصر رنسانس به تحقیر به معماری قرون
وسطی اروپا به مرکزیت فرانسه اطلاق کردند . چون که هنرمندان دوره رنسانس تکامل هنری را در آثار
یونان و روم قدیم می دانستند . مردمان سده سیزدهم و چهاردهم میلادی از کلیسا های گوتیک با نام هایی
همچون (اوپوس مدرنوم) »اثر نوین« یا ( اوپوس فرانسیگنوم) »اثر فرانکی« یاد کرده اند . واژه گوتیک
صرفاً برای معماران اطلاق نشده ،ولیکن چون معماران گوتیک نسبت به سایر هنرها همانند تندیسگری و
نقاشی از اهمیت بیشتری برخوردار بود ، به همین خاطر گوتیک نه بربری و نه گوتی ،معماری گوتیک
آفریده نبوغ سده های میانه است و به عنوان شیوه ای هنری ،شایسته مقایسه با هر شیوه و سبک دیگری
است .
طاق جناغی با توجه به قوس های متقاطع یا اریب در زیر طاق گهواره ای خیلی آسان شناخته می شود،این
قوس ها آرماتور یا مسلح کننده ای را دارند که به عنوان چهار چوبی برای استخوان عصر گوتیگ مورد
استفاده قرار گرفته اند . در اغلام گردش ها و نماز خانه های کلیسا دیر سن دنی از طاق جناغی استفاده شده
است ، به طوری که بنا به اعتقاد و گفته سوژر ، کل کلیسا با نوری حیرت انگیز و پیوسته می درخشد .آن
چه سوژر را به ابداع ساختمان گوتیک ،در این بنا زیبا که سیلی از نور در آن سرازیر شده بود رهنمون
کرد ،نظریه نور بود .
در این کلیسا (لائون)روش ستون بندی متناوب در مقایسه با دیگر کلیساها دوره گوتیک آغازین مانند سن
دنی با تاکید کمتری به کار بسته شده است . ستون بندی متناوب ، در مقایسه با کلیساهای دیگر در درگاه
-های ورودی زیر هشتی های نگهدارنده قرار گرفته اند و برج ها به عنوان اجزای لاینفک حجم کلی
ساختمان محسوب شده اند . از جمله عناصر دیگر گوتیک آغازین را میتوان به پخ درگاه ها و پنجره ها و
ساختمان باز و نور گیر برج ها اشاره کرد .در کلیسای لائون دو برج در دو طرف هر یک از بازو ها و
یک برج گلدسته بر روی مربع تقاطع آن قرار دارد ، که تعداد آن همراه با دو برج غربی به هفت (عدد
کامل عرفانی) می رسد . این عدد کامل برج ها و سنت ایجاد برج ها مطلوب معماری گوتیک آغازین بود
و سنت ایجاد برج های چند گانه یک پارچه را که مختص رومانسک آلمانی است پیروی نموده است

نوع فایل

حجم فایل

بازگشت به بالا