تومان۲۵,۰۰۰

کد کالا: 1650

روستای یهر دماوند در استان تهران دانلود پروژه کامل روستای یهر دماوند

پروژه روستا
یهر دماوند
مقدمه

علیرغم رشد شتابان جمعیت شهری و اهنگ کاهش جمعیت نقاط روستایی به دلای مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی هنوز بسیاری از سکونتگاه های روستایی از نقاط فعال بوده و بخش وسیعی از جمعیت کشور را در خود جای داده اند.
استان تهران با دارا بودن ۱۱۶۰۷۸۵ نفر جمعیت روستایی و جمعیتی برابر ۱۳۴۱۳۳۴۸ نفر بدلیل ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی خاص خود از مهمترین این مناطق می باشد .
حفظ قابلیت این نقاط در نگهداشت جمعیت و تداوم فعالیت انها منوط به فراهم سازی زیر ساختهای تولید و خدمات و مهیا نمودن شرایط مناسب زیست محیطی فضاهای مذکور است که تحقق ان نیازمند به نگرش و برنامه ریزی فرابخشی در حوزه روستایی است .
یکی از ابزارهایی که شرای مناسبتر فوق الذکر به ویژه شرایط بهتر کالبدی و زیست محیطی را در نقاط روستایی فراهم می سازد سازماندهی فضایی – کالبدی این نقاط است که با تهیه و اجرای طرحهای هادی روستایی زمینه های تحقق انها فراهم می شود
طرح هادی یهر از توابع شهرستان دماوند نیز در راستای تحقق اهداف فوق تهیه گردیده است .

روستای یهر در بخش مرکزی شهرستان دماوند قرار دارد . این روستا از نظر تقسیمات سیاسی – اداری در استان تهران شهرستان دماوند بخش مرکزی ، دهستان ابر شیوه واقع است . این روستا در ۵۵ کیلو متری غری فیروز کوه و ۱۱۰ کیلو متری شهر تهران قرار دارد . فاصله این روستا تا محور اصلی تهران فیروزکوه ۱۸ کیلو متر می باشد . این روستا ۳۵ درجه و ۵۰ دقیقه و عرض شمالی و ۵۲ درجه و ۲۲ دقیقه طول شرقی و در ارتفاع ۲۴۰۰ متر از سطح دریا استقرار یافته ایت . به لحاظ موقعیت نسبی یهر از سمت شمال با چند روستای دهستان قزانچای فیروزکوه از سمت جنوب مرکز دهستان ابر شیوه یعنی سربندان و از سمت شرق با روستای کهنک و جاده ارتباطی به محور دماوند و فیروزکوه با فاصله ۱۸ کیلو تر و از سمت غرب به موازات رودخانه دلیچای به روستای مومج متصل می گردد
۱-۱-۳- ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی شهرستان دماوند

۳ – ۱ – ارتفاع قله دماوند تا مرز ۵۶۷۱ متر از سطح دریا پیش می رود .
۳ – ۲ – در قسمت شمال شرقی نیز این ارتفاعات با نام رشته کوههای فیروز کوه و سواد کوه تا دره رودخانه فیروز مه از شعبات اصلی حبله رود امتداد دارد که این ارتفاعات به همراه سایر رشته کوههای آن بر اقلیم شهرستان تأثیر می گذارد .
۳ – ۳ – در این شهرستان و بطور کلی در نواحی کوهستانی استان به سبب شرایط خاص جغرافیایی ، زمینهای قابل بهره برداری و اقلیم سرد علیرغم وجود منابع آب کافی ، گسترش کشاورزی با محدودیت مواجه می گردد ، اما فعالیت های باغداری و دامداری قابل ملاحضه است .

-۴- بررسی های طبیعی و جغرافیایی

شهرستان دماوند و از جمله روستای یهر در حاشیه ی شمالی رشته کوه البرز قرار گرفته است . این روستا به عنوان یکی از روستا های کوهستانی شهرستان در دامنه ی کوه البرز واقع شده است .
– آب و هوا : دارای آب و هوای نسبتاً گرم و مرطوب شرجی در تابستان ، سرد و معتدل در زمستان می باشد .
– میزان بارندگی سالیانه :  در شهرستان و منطقه بین ۴۰۰ الی ۴۵۰ میلی متر متغیر است و بیشتر بارندگی در ماه های بهمن ، اسفند و فروردین انجام می گیرد .
– حداکثر مطلق دمای منطقه : حداکثر دمای سالانه ۳۲ درجه سانتی گراد و حداقل مطلق دمای سالانه ۶/۱۴- درجه سانتی گراد است .
– میزان متوسط رطوبت نسبی منطقه : سالانه حدود ۴۵ درصد می باشد .
–  تعداد روزهای یخبندان : ۱۱۰ تا ۱۶۶ روز از سال این منطقه یخبندان  است .

– میزان تبخیر و تعرق : میزان تبخیر و تعرق در این منطقه سالانه ۹۷۵ میلی متر است .
– بادها : عمده ترین بادهایی که در منطقه و روستا جریان دارد در فصل تابستان بادهای غربی که مرطوب بوده و در ماه های سرد سال که از جهت غربی تا شمال شرقی می وزد . جهت باد غالب روستا غرب است . حداکثر سرعت باد در منطقه حدود ۶۷ متر در ثانیه است.
به طور کلی آب و هوای استان و روستا تحت تأثیر جریانات عمومی آب و هوایی زیر قرار دارد .
– فراباد سیبری : این سیستم در دوره ی سرد سال فعال می باشد . ورود چنین سیستمی سبب کاهش دما ، سرمای شدید و پدیده یخبندان می گردد . چنانچه سیستم مزبور قوی باشد به همان نسبت دمای هوا کاهش می یابد .
– سیستم کم فشار مدیترانه ای : این سیستم به همراه توده های ناشی از مرکز کم فشار باران زا بیش از نیمی از ریزش های جوی استان را موجب می شود . دوره فعالیت آن فصول سرد سال بوده و در نقاط پست و ارتفاعات به ترتیب به صورت باران و برف ظهور می نماید .
–  توپوگرافی منطقه و روستا : دارای یک شیب بسیار تندی از سمت شمال به جنوب و باالعکس می باشد و می توان گفت که کاملاً در دامنه ی کوه شیب تند می باشد و سبب شکل گیری بافت روستا به صورت توسعه افقی در مسیر جاده اصلی روستا گردیده است و محدودیت خاصی نداشته باشد .
– خاک روستا :  نوع خاک های روستا از نوع خاک های دامنه ای است که دارای عمق زیاد ، جنس شن رسی و قابلیت نفوذ آب در آنها زیاد می باشد . این زمین ها عمدتاً زیر کشت باغات گیلاس ، گردو و سیب و … اختصاص دارد .
خاک های مناسب باعث رونق کشاورزی در روستا شده و این خاک ها قابلیت بالا در کشت باغی دارند .
– پوشش گیاهی : از لحاظ پوشش گیاهی به علت اینکه در پای البرز واقع گردیده دارای درختانی نظیر انار ، انجیر، گلابی ، انگور، اروس کوهی ، زرشک کوهی که به صورت تنک رویش دارد می باشد و تقریباً روستا را سرسبز جلوه داده است .
– منابع آبی : منابع آب مورد استفاده روستا از طریق رودخانه دلیچای تأمین می شود .
به طور کلی شرایط طبیعی به جز آب و هوا که سبب بافت متمرکز شده ، محدودیت خاص دیگری برای توسعه کالبدی روستا وجود ندارد .

۱-۳- پیشینه ی تاریخی روستا
در زمینه ی پیشینه ی تاریخی منطقه باید گفت سابقه ی تاریخی روستا متأثر از سابقه  تاریخی استان و منطقه به چند هزار سال پیش بر میگردد .
بطور کلی تاریخچه و وجه تسمیه روستا با خصوصیات طبیعی و مکانی آن سنخیت دارد و روستای یهر نیز از این قائده مثتثنی نمی باشد .
واژه یهر از نظر لفظی و لغوی یک کلمه ترکی می باشد این کلمه به معنی زین اسب بوده و مصداق عینی آن موقعیت روستا بصورت زیت اسب است و بستر اولیه و کانون اصلی روستا بصورت چاله و در دو طرف آن بصورت برجسته که حالت زین اسب را دارد .
به گفته ریش سفیدان روستا ، این دره در دوره غزنوی شکل گرفته و ابتدا بصورت شکارگاه شناخته شد و سابقه این روستا به حدود ۵۰۰ سال قبل بر میگردد .
اما در گذشته به دلیل شرایط سخت اقلیمی و قحطی و … منجر شد مردم این منطقه به پهنه ی حاصلخیز مازندران کوچ کنند و امروزه اکثر خانه های بافت مسکونی در فصل زمستان خالی و بلا استفاده می باشد و فقط در فصل تابستان بصورت ییلاقی و خوش نشین مورد استفاده همگان قرار دارد .
بافت روستا از دو محله بالا و پایین و از ۴ طایفه به نامهای ملایی – رفیع – حسنی و عبدالعلی شکل گرفته است .

۷-۲- بررسی ابنیه
بررسی واحدهای ساختمانی در روستای یهر بر اساس نوع مصالح بکار رفته و دوام آنها بیانگر بهبود این شاخص کیفی است . در سال ۱۳۸۷ رقمی معادل ۱۵ درصد از کل بناها از مصالح نیمه بادوام ساخته شده بودند و سهم بناهای با دوام از کل بناهای موجود فقط ۴۵ درصد بوده است . همچنین ۴۳ درصد از بناها از مصالح کم دوام بوده است .
اغلب مصالح مورد استفاده در روستای یهر از آجر ، سنگ ، چوب و گل بوده است .
به طور کلی از احاظ کیفی ابنیه موجود در روستا به ۳ دسته قابل تقسیم می باشد :
۲ – ۱ – مرمتی
۲ – ۲ – نوساز
۲ – ۳ – تخریبی
۲ – ۴ –شبکه های ارتباطی
شبکه های ارتباطی روستای یهر کم عرض و ارگانیک هستند و هر قدر از هسته اولیه روستا دورتر می شویم ، معابر عریض تر و طولانی تر و دارای انشعابات بیشتر با عرض های مختلف و دارای اشکال منظم قوی تر می گردد هر قدر به طرف مسیر اصلی نزدیکتر می شویم ، معابر منظم تر و بعضاً محدودتر و نیمه فشرده می شوند . فشردگی بافت در هسته اولیه طوری است که وسایل نقلیه نمی توانند عبور کنند و این معضل باعث عدم گرایش به بافت شده است .
به طور کلی براساس عملکرد سلسله مراتب شبکه معابر روستا به دو دسته خارج و داخل بافت تقسیم می شود .
– راه دسترسی خارج از بافت
راه دسترسی روستا از طریق محور فرعی و بین روستایی در نهایت به سمت دماوند است که از غرب روستا وارد می شود به فاصله ۱۵ کیلومتر با محور اصلی است .
پوشش محور شنی و خاکی می باشد که از کیفیت مناسبی برخوردار نیست . این معبر در اختیار اداره کل راه و ترابری استان قرار دارد .
– معابر داخل بافت
معابر داخل بافت بر اساس سلسله مراتب عملکردی به پنج دسته ذیل قابل دسته بندی می باشند :
۱ – معبر اصلی درجه ۱
۲ – معبر اصلی درجه ۲
۳ – معبر فرعی درجه ۱
۴ – معبر فرعی درجه ۲
۵ – دسترسی

خلاصه مطالعات فصل دوم تقسیمات سیاسی شهرستان این شهرستان دارای ۱۹۶ آبادی است . آبادی های دارای سکنه دماوند ۱/۵۵ درصد است که به معنی تخلیه حدود نیمی از روستاهای این شهرستان است . کل جمعیت شهرستان در سال ۷۷ ، حدود ۶۵ هزار نفر بوده که معادل ۶/۰ درصد بیش از جمعیت استان است . ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی شهرستان در قسمت شمال شرقی این ارتفاعات با نام رشته کوه های فیروز کوه و سواد کوه امتداد دارد . در این شهرستان به سبب شرایط خاص جغرافیایی ، زمینهای قابل بهره برداری و اقلیم سرد علیرغم وجود منابع آب کافی ، گسترش کشاورزی با محدودیت مواجه میگردد . معادن شهرستان معدن کائولین کریتون معدن خاک صنعتی دولومیت رودخانه های شهرستان مهمترین رودخانه ای که از دماوند تغذیه می شود رود هراز است . تراکم جمعیت شهرستان میزان تراکم نسبی جمعیت که بیانگر تعداد کل جمعیت به مساحت زمین است ، ۶/۳۲ نفر در هر کیلومتر مربع بدست می آید . خلاصه مطالعات وضع موجود روستا حوزه نفوذ روستا روستای یهر به عنوان روستای اقماری ، در حوزه عمران روستایی آرو قرار دارد و دربخش های خدمات – درمان – اداری و فرهنگی در حوزه نفوذ شهرستان فیروزکوه و دماوند قرار دارد . موقعیت جغرافیایی سیاسی روستا روستای یهر در بخش مرکزی شهرستان دماوند قرار دارد . این روستا از نظر تقسیمات سیاسی – اداری در استان تهران شهرستان دماوند بخش مرکزی ، دهستان ابرشیوه واقع است . این روستا در ۵۵ کیلومتری غربی فیروزکوه و ۱۱۰ کیلومتری شهر تهران قرار دارد .
طرح های عمرانی اجرایی شده گذشته روستا که موجب توسعه شده عبارتند از: ۱ – احداث منبع ذخیره آب آشامیدنی ۲ – نصب لوله آب ۳ – نگهداری و انجام امور مربوط ۴ – کمک به ساختن مسجد ۵ – اهداء زمین برای کارهای عام المنفعه ۶ – کمک به ساخت خانه بهداشت ۷ – مشارکت در جمع آوری و انتقال زباله ها ۸ – مشارکت در حفر چاه های کشاورزی و کانال آبیاری ۹ – مشارکت در آزادسازی مسیر معبرهای اصلی و فرعی بخش صنعت و معدن روستا علیرغم نقش کم در اقتصاد روستا دارای عملکرد مناسبی در تولید محصولات صنعتی می باشد . همچنین بخش صنعت و معدن آن متکی بر فعالیت بخش کشاورزی می باشد . تعیین امکانات و موانع موجود سر راه توسعه روستا بخش کشاورزی بخش کشاورزی به لحاظ اقتصادی جایگاه اول است و با توجه به موقعیت آن از توان و بازدهی قابل اتکایی برخوردار است .
موانع کالبدی این موانع شامل جاده ها ، خطوط راه آهن ، سدها ، بافت فیزیکی روستا ، کابل های فشار قوی ، گاز، نفت و صنایع کارگاهی بزرگ تولیدی و … می باشد . و این روستا دارای موانع جاده و کانال آب جهت توسعه است . امکانات توسعه روستا به شرح زیر است : – توسعه به سمت اراضی بلا استفاده داخل بافت – توسعه به سمت اراضی بایر ورودی اصلی – توسعه به سمت فضاهای متخلخل ما بین دو واحد مسکونی موجود – توسعه به سمت اراضی کم بازده و بایر – توسعه به سمت نقاط دارای امکانات آب و برق ، تلفن و … . – توسعه تراکمی موانع توسعه روستا از نظر شبکه معابر – شبکه های ارتباطی روستا نامنظم ، آشفته و باریک است – معابر روستا فاقد سلسله مراتب ارتباطی است – اکثر معابر روستا طول و عرض کم دارند – پوشش آنها نسبی با کیفیت پایین و حتی خاکی می باشد.
معادن شهرستان :
معدن کائولین کریتون
معدن خاک صنعتی
دولومیت
و…
رودخانه های شهرستان
مهمترین رودخانه ای که از دماوند تغذیه می شود رود هراز است .
تراکم جمعیت شهرستان
میزان تراکم نسبی جمعیت که بیانگر تعداد کل جمعیت به مساحت زمین است ، ۶/۳۲ نفر در هر کیلومتر مربع بدست می آید .
خلاصه مطالعات وضع موجود روستا
حوزه نفوذ روستا
روستای یهر به عنوان روستای اقماری ، در حوزه عمران روستایی آرو قرار دارد و دربخش های خدمات – درمان – اداری و فرهنگی در حوزه نفوذ شهرستان فیروزکوه و دماوند قرار دارد .
موقعیت جغرافیایی سیاسی روستا
روستای یهر در بخش مرکزی شهرستان دماوند قرار دارد . این روستا از نظر تقسیمات سیاسی – اداری در استان تهران شهرستان دماوند بخش مرکزی ، دهستان ابرشیوه واقع است . این روستا در ۵۵ کیلومتری غربی فیروزکوه و ۱۱۰ کیلومتری شهر تهران قرار دارد

نوع فایل

حجم فایل

بازگشت به بالا