تومان۲۵,۰۰۰

کد کالا: 1727

روستای صمدیه در شهرستان نیشابور دانلود مطالعات بررسی وضعیت موجود روستا

روستای صمدیه در فاصله۳۰ کیلومتری ضلع جنوب مرکز  شهرستان نیشابور واقع شده است . براساس آخرین تقیسمات سیاسی آبان ماه  ۱۳۸۲ این روستا در محدوه سیاسی دهستان عشق آباد از بخش میان جلگه شهرستان نیشابور قرار دارد.
روستای صمدیه  در َ ۴۶ ْ ۵۸ طول شرقی و َ ۰۱ ْ۳۶ عرض  شمالی واقع شده است. ارتفاع روستا از سطح دریا ۱۱۵۲ مترمی باشد. این روستا در منطقه‌ای دشتی واقع شده است و از  شمال و شرق  به روستا های تقی آباد  ومحمودیه  غرب روستا نیز به روستا کوشک منتهی  شده است. همچنین  طرف جنوب به روستای گلشن مشرف می باشد .
آب و هوای یکی از عوامل مهم در چگونگی بهره‌برداری از منابع آب و خاک و تثبیت جمعیت مناسب می باشد. این عامل می تواند در چگونگی معماری و شکل گیری فضاهای مسکونی نیز موثر واقع شود. مطالعه آب و هوای هر منطقه نیز نتیجه ترکیب عوامل مختلفی است که تغییر یک یا چند عامل آن باعث پیدایش اقالیم مختلف و تنوع آب و هوایی شده و درنتیجه، تفاوت بین محیطهای مختلف را سبب می گردد و به این جهت در برنامه ریزیهای بلند مدت شناخت عناصر اقلیمی، یکی از مسائل مهم به حساب می آید. چرا که عوامل و عناصر اقلیمی می توانند تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم همه جانبه ای را در پیشرفت و توسعه یا عدم آن داشته و الگوی خاصی از محیطهای زندگی و فعالیت انسانی را ارائه نمایند.
دما بعنوان یکی از موثرترین پارامترهای جوی مطرح است. در مطالعه چگونگی درجه حرارت روستای صمدیه از آمار ایستگاه هواشناسی نیشابور استفاده میشود
براساس اطلاعات موجود دمای میانگین سالانه این ایستگاه ۷۴/۱۲ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است. در این بین تیر ماه با ۲/۲۵ و دی ماه ۲۴/۰ درجه سانتی گراد به ترتیب بیشترین و کمترین میزان درجه حرارت را به خود اختصاص داده اند. میانگین دما در گرمترین ماه سال (تیرماه) ۲/۲۵ درجه سانتیگراد و در سردترین ماه سال (دیماه ) ۲۴/۰ درجه سانتیگراد می باشد.تفاوت میانگین دمای سالانه این ایستگاه ۹۶/۲۴ درجه سانتی گراد محاسبه شده است.

به منظور مشخص شدن وضعیت تغییرات درجه حرارت در طول سال و تاثیر آن در فعالیتهای اقتصادی و معماری روستا، توجه به دو پارامتر حداقل و حداکثر درجه حرارت ضروری می باشد.
با توجه به آمار دوره ۲۸ ساله  ایستگاه نیشابور، حداکثر و حداقل درجه حرارت در این ایستگاه به ترتیب مربوط به تیر ماه با ۲۱/۳۶ و دی ماه با ۵۱/۴- درجه سانتیگراد گزارش شده است. وضعیت درجه حرارت ایستگاه نیشابور در جدول شماره ۳ نشان داده شده است.
باد بعنوان یک عنصر اقلیمی نقش اساسی در تعادل درجه حرارت، میزان تبخیر، فعالیتهای اقتصادی و نهایتاً طراحی مجتمع های زیستی ایفاد می نماید. باد عمده این شهرستان از سمت جنوب شرق می وزد که آب و هوایی خشک و نیمه خشک را در منطقه بوجود می آورد

مطالعات انجام شده بر روی چگونگی سمت و جهت وزش باد در منطقه نیشابور، بدون در نظر گرفتن زمان وزش آنها نشان  می دهد که باد غالب سالانه، باد جنوب شرقی با ۱۲ درصد وزش می‌باشد. همچنین بادهای شرقی و بادهای غربی که به ترتیب ۱۰ و ۹ درصد وزش باد را در منطقه تشکیل داده اند .
در روستای صمدیه باد غالب از طرف شرق می وزد و جزء بادهای خشک منطقه می باشد.

الف ـ ترکیب سنی
از دیگر مباحث جمعیتی ، ترکیب سنی جمعیت می باشد . ساختمان سنی در تجزیه و تحلیل فعالیتهای اقتصادی ، آینده نگری جمعیت و برنامه ریزی ها از اهمیت وِیژه ای برخوردار است .
ترکیب سنی جمعیت یک جامعه می تواند نقش موثری در چگونگی رشد، نیاز به خدمات مختلف، نیروی فعال، بارتکفل و … را داشته باشد . براساس اطلاعات خانه بهداشت روستای صمدیه در سال ۱۳۸۵ ،۳/۲۹ درصد از جمعیت روستا در گروه سنی ۱۴-۰ سال ، ۲/۶۶ درصد در سنین ۶۴-۱۵ سال و۵/۴ درصد در سنین بالای ۶۵ سال قرار دارند. به عبارت دیگر از کل جمعیت روستای صمدیه  ۶۶ درصد در گروه سنی فعال و ۳۴ درصد را گروه سنی غیر فعال به خود اختصاص داده اند.
رشد و توسعه اقتصادی هر سرزمینی متکی به قدرت تولیدی آن سرزمین می باشد و قدرت تولیدی خود عامل عمده ای در تفاوت های فضایی است . اما همه مردمی که در یک سرزمین  زیست می کنند در تولید کالا و خدمات و تامین معاش اجتماع شرکت نمی کنند بلکه تنها گروه مشخص و محدودی از جمعیت  بار این مسئولیت را بر دوش دارند که این گروه را ( جمعیت فعال ) می نامند .
روستای صمدیه  روستایی است که معیشت کشاورزی اصلی ترین و مهمترین فعالیت جمعیت روستایی محسوب می شود. در سال ۱۳۷۵، در این روستا از تعداد ۴۶۷ نفر جمعیت روستا،۳۱۹  نفر در گروه سنی بالای ده سال قرار داشته اند. از این تعداد ۱۱۴  نفر را شاغلان و ۱ نفر را افراد بیکار تشکیل می داده‌اند۱. جمعیت فعال روستا تعداد ۱۱۵ نفر می باشند. همچنین با استناد به اطلاعات  و آمار خانه بهداشت ,  این روستا در سال ۱۳۸۵  از کل ۵۳۲ نفر جمعیت روستا ۴۴۱ نفردر گروه سنی بالای ده سال قرار دارند که از این تعداد حدود  ۱۴۱ نفر  شاغل و حدود ۵ نفر بیکار و در جستجوی کار هستند

نوع فایل

حجم فایل

بازگشت به بالا