تومان۶,۰۰۰

کد کالا: 1914

ضوابط و استانداردهای طراحی و برنامه فیزیکی و دیاگرام های فرهنگسرا ی موسیقی

پیشگفتار:
جهت طراحی،به یک برنامه ریزی فیزیکی نیاز است و جهت تهیه برنامه ریزی، دانستن ضوابطی که در طرح موثرند لازم و ضروری می باشد.
در این بخش خلاصه ای از برخی استانداردها که در طراحی موثر هستند آورده شده :
خلاصه ای از استانداردها و ملاحظات معماری درطراحی فرهنگسرا

عوامل موثر بر تخصیص میزان فضاهای کتابخانه عبارتند از حجم مواد و متون و بخصوص کتابها،میزان سطح که در کتابخانه اشغال می کنند و میزان جمعیت کتابخانه که از طریق میزان گردش کتابها در سال تعیین می گردد. فضای مورد نیاز برای محاسبه ی زیر بنای یک کتابخانه طبق فرمولی بنام VSCاستانداردIFLAبه دست می آید.
از نفوذ آفتاب به کتابخانه باید جلوگیری کرد اگر روشنایی جانبی میزها یکطرفه باشد عرض میز بر سطح پنجره عمود است و اگر نور دوطرفه باشد ضلع کوچک میز به پنجره عمود می باشد و صندلی نیز باید طوری باشد که نور از طرف چپ بتابد.اگر نور از سقف باشد می توان از نور دوطرفه استفاده کرد.
این محل که در قسمت جلویی فضا و بلندتر از سایر قسمتها قرار دارد، جایگاه میزهیات رئیسه، تریبون و … است که توجه به نکات زیر در مورد آن لازم است.
عوامل موثر در طراحی:
فضای نمایشگاه بخش مهمی در این مجموعه به شمار می‌رود که خصوصیات آن بر مجموعه تاثیر می‌گذارد.
تجربه فرد از فضای سه بعدی نمایشگاه نتیجه یک ادراک سریع است. این ادراک در محیطی با ساختار روشن، آسان‌تر و با خستگی کمتر به دست می‌آید تا در فضائی که ترکیب ضعیف و ناخوانایی دارد. نمایشگاه نوع خاصی از فضا است که در آن علاوه بر رابطه انسان – فضا یک رابطه پیچیده بین فضا و شیء وجود دارد.
تنوع و جنسیت سقف،سقف کاذب، دیوارها و کف پوش سالن هایی که آثار را در خود جای می دهند بایستی متناسب با تابلوها و آثار انتخاب گردند.
برای تعیین فاصله بازدید کننده از تابلوها و اثر مورد نمایش می توان از حوزه دید بیننده کمک گرفت. حوزه دید ناظر عبارتست از فضای مخروطی شکل با زاویه عمودی۴۰ درجه در اختیار داشتن این فواصل که هر بار تنها محوطه محدودی دیده می شود، ممکن است اشیاء نمایشی را طوری قرار داد که تنها یک شیء یا تعداد اشیاء هم گروه در حوزه دید به طور همزمان مشاهده گردند.

تجهیزات جنبی نمایشگاه:
سایر فضاهای خدماتی نمایشگاه عبارتند از: پیش فضای ورودی، انبارهای نگهداری آثار نمایشی، ورودی خدماتی به نمایشگاه و سرویسهای بهداشتی. در نمایشگاه باید ورود و پیش فضای آن مشخص باشد.
ورودی نمایشگاه برای جلب و تشویق بازدید کنندگان می تواند موثر باشد. شروع و ختم نمایشگاه بهتر است در فضای وسیع اتفاق بیافتد که همان پیش فضای نمایشگاه است. بازدید کنندگان می توانند در این فضا استراحت نموده و از محل اطلاعات، بلیط و بروشور تهیه کنند و یا از بخش فروش، پوستر و کارت و … خریداری کنند.

نمازخانه:
نمازخانه لزوما نباید دارای ساختمان جدایی باشد محیط نمازخانه باید مطهر و ویژگیهای عبادت را داشته باشد. مشخصه اصلی معماری در آن محراب است که معمولا درون دیوار قرار دارد(رو به قبله). بهتر است که سرویس های بهداشتی جداگانه ای در نزدیکی نمازخانه در نظر گرفته شود.

از بخشهای جنبی آن می توان به آبدارخانه، قفسه کفش، قفسه های مخصوص نگهداری قرآن و کتب دینی اشاره کرد.

فضای مورد نیاز در پارک ۹۰ درجه ، ۲۰ و در پارک ۴۵ درجه، ۲۳ متر مربع است. پارکینگ ۴۵ درجه با اینکه از نظر عدم صرفه جویی فضایی اقتصادی نیست اما استفاده از آن راحتتر است.
اصول کلی راجع به پایداری ساختمان در برابر زلزله
ضوابط کلی
در طرح و اجرای ساختمان باید ضوابط زیر رعایت گردند

برنامه فیزیکی طرح
پیشگفتار:
پس از امکانات کتب مربوطه و بررسی نمونه های مشابه داخلی و خارجی و کلیه استانداردهای  موجود داخل و نیز بین المللی در زمینه موضوع طراحی و تیز با توجه به شناخت که از محیط و بستر طرح به عمل آمده لیست فضاهایی که در مجموع پیشنهاد شده همراه تعداد ابعاد هر یک در جداول ذیل آورده شده است.لازم به ذکر است که ابعاد و اندازه ها برخی بر اساس استانداردها و در صورت عدم وجود استاندارد لازم باتوجه به چیدمان فضا بدست آمده است.

به جمع مساحت ها بابت فضاهای زیر دیوارها اضافه میشود.
مساحت طبقه زیرزمین :  ۹۹۹.۵۱۱ متر مربع
مساحت طبقه همکف : ۱۵۳۴.۲۹۷ متر مربع
مساحت طبقه اول : ۹۳۳.۶۶۶ مترمربع

نوع فایل

حجم فایل

بازگشت به بالا