تومان۲۰,۰۰۰

کد کالا: 1221

روستای یهر دماوند دانلود پاورپوینت مطالعات روستای یهر

توجه : این پاورپوینت فاقد عکس های روستا است و به مطالعات کامل روستا می پردازد.
مقدمه

علیرغم رشد شتابان جمعیت شهری و اهنگ کاهش جمعیت نقاط روستایی به دلای مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی هنوز بسیاری از سکونتگاه های روستایی از نقاط فعال بوده و بخش وسیعی از جمعیت کشور را در خود جای داده اند.
استان تهران با دارا بودن ۱۱۶۰۷۸۵ نفر جمعیت روستایی و جمعیتی برابر ۱۳۴۱۳۳۴۸ نفر بدلیل ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی خاص خود از مهمترین این مناطق می باشد .
حفظ قابلیت این نقاط در نگهداشت جمعیت و تداوم فعالیت انها منوط به فراهم سازی زیر ساختهای تولید و خدمات و مهیا نمودن شرایط مناسب زیست محیطی فضاهای مذکور است که تحقق ان نیازمند به نگرش و برنامه ریزی فرابخشی در حوزه روستایی است .
یکی از ابزارهایی که شرای مناسبتر فوق الذکر به ویژه شرایط بهتر کالبدی و زیست محیطی را در نقاط روستایی فراهم می سازد سازماندهی فضایی – کالبدی این نقاط است که با تهیه و اجرای طرحهای هادی روستایی زمینه های تحقق انها فراهم می شود
طرح هادی یهر از توابع شهرستان دماوند نیز در راستای تحقق اهداف فوق تهیه گردیده است .
۱ – ۱ مطالعات کلی شهرستان دماوند
۱-۱-۱-تقسیمات سیاسی شهرستان
۱ – این شهرستان دارای دو بخش رودهن و بخش مرکزی و ۴ شهر به نامهای رودهن ، دماوند ، آبسرد و گیلان همچنین ۵ دهستان به نامهای آبعلی ، مهرآباد ، ابرشیوه ، تاررود و جمع آبرود بوده است .
۱ – ۲ – این شهرستان دارای ۱۹۶ آبادی است که در سال ۷۷ ، تعداد ۸۸ آبادی خالی از سکنه و ۱۰۸ آبادی دارای سکنه بوده است .
۱ – ۳ – آبادی های دارای سکنه دماوند ۱/۵۵ درصد است که به معنی تخلیه ی حدود نیمی از روستاهای این شهرستان است که مهمترین دلیل آن مهاجرت برای زندگی مطلوبتر است .
۱ – ۴ – جمعیت روستایی این شهرستان در سال ۷۷ ، حدود ۲۲ هزار نفر و در حدود ۲ درصد جمعیت روستایی استان بوده است .
۱ – ۵ – کل جمعیت شهرستان دماوند در سال ۷۷ ، حدود ۶۵ هزار نفر بوده که معادل ۶/۰ درصد بیش از جمعیت استان بوده است و در رده یازدهم استان از لحاظ جمعیتی قرار داشته و بعد از فیروزکوه کو جمعیت ترین شهرستان استان به شمار می آید .
۱ – ۶ – این شهرستان به عنوان پل ارتباطی شهرستان های شمیرانات ، تهران و پاکدشت در غرب شهرستان با فیروزکوه در داخل استان است .

۱-۲-۲- بررسی موقعیت جغرافیایی سیاسی روستا
روستای یهر در بخش مرکزی شهرستان دماوند قرار دارد . این روستا از نظر تقسیمات سیاسی – اداری در استان تهران شهرستان دماوند بخش مرکزی ، دهستان ابر شیوه واقع است . این روستا در ۵۵ کیلو متری غری فیروز کوه و ۱۱۰ کیلو متری شهر تهران قرار دارد . فاصله این روستا تا محور اصلی تهران فیروزکوه ۱۸ کیلو متر می باشد . این روستا ۳۵ درجه و ۵۰ دقیقه و عرض شمالی و ۵۲ درجه و ۲۲ دقیقه طول شرقی و در ارتفاع ۲۴۰۰ متر از سطح دریا استقرار یافته ایت . به لحاظ موقعیت نسبی یهر از سمت شمال با چند روستای دهستان قزانچای فیروزکوه از سمت جنوب مرکز دهستان ابر شیوه یعنی سربندان و از سمت شرق با روستای کهنک و جاده ارتباطی به محور دماوند و فیروزکوه با فاصله ۱۸ کیلو تر و از سمت غرب به موازات رودخانه دلیچای به روستای مومج متصل می گردد .

-۱-۵- رودخانه های مهم دماوند
از کوه دماوند حدود ۹ رود دائمی و فصلی سرچشمه می گیرد که ۵ رود در دامنه های شمالی و بقیه در نیمه جنوبی قرار دارند . مهمترین رودخانه ای که از دماوند تغذیه می شود رود هراز است .
مهمترین رودهای دماوند که به هراز می پیوندند عبارتند از :
۵ – ۱ – تینه در شمال
۵ – ۲ – تلخ رود در جنوب شرقی
۵ – ۳ – دلی چای درغرب

۱-۳- پیشینه ی تاریخی روستا
در زمینه ی پیشینه ی تاریخی منطقه باید گفت سابقه ی تاریخی روستا متأثر از سابقه  تاریخی استان و منطقه به چند هزار سال پیش بر میگردد .
بطور کلی تاریخچه و وجه تسمیه روستا با خصوصیات طبیعی و مکانی آن سنخیت دارد و روستای یهر نیز از این قائده مثتثنی نمی باشد .
واژه یهر از نظر لفظی و لغوی یک کلمه ترکی می باشد این کلمه به معنی زین اسب بوده و مصداق عینی آن موقعیت روستا بصورت زیت اسب است و بستر اولیه و کانون اصلی روستا بصورت چاله و در دو طرف آن بصورت برجسته که حالت زین اسب را دارد .
به گفته ریش سفیدان روستا ، این دره در دوره غزنوی شکل گرفته و ابتدا بصورت شکارگاه شناخته شد و سابقه این روستا به حدود ۵۰۰ سال قبل بر میگردد .
اما در گذشته به دلیل شرایط سخت اقلیمی و قحطی و … منجر شد مردم این منطقه به پهنه ی حاصلخیز مازندران کوچ کنند و امروزه اکثر خانه های بافت مسکونی در فصل زمستان خالی و بلا استفاده می باشد و فقط در فصل تابستان بصورت ییلاقی و خوش نشین مورد استفاده همگان قرار دارد .
بافت روستا از دو محله بالا و پایین و از ۴ طایفه به نامهای ملایی – رفیع – حسنی و عبدالعلی شکل گرفته است

نوع فایل

حجم فایل

بازگشت به بالا