تومان۳۵,۰۰۰

کد کالا: 1395

دانلود مقاله دیکانستراکشن مقاله فایل ورد موضوع اندیشه ژاک دریدا بر دیکانستراکشن

فایل ورد آماده مقاله

در معماری معاصر فلسفه بر روی معماری تاثیرات فراوانی دارد و پیوند میان این دو جای انتقادات زیادی رو برای منتقدان باقی گذاشته است.جریانات فکری نتیجه ی بسیار مهم و تکان دهنده ای داشت و آن پیروی نکردن از یک اصل و الگو غالب بود. در پی چنین رویدادی معماری دچار سردرگمی بزرگی شد. مرزها شکسته شد, و به ظهور معماری دیکانستراکشن دامن زد. این مقاله به نسبت فلسفه دریدا بر معماری دیکانستراکشن می یردازد. بررسی اندیشه های ساختارگرایان, چگونگی پیدایش دیکانستراکشن در غرب, شناخت چگونگی شکل گیری این فلسفه و اندیشه های دریدا پرداخته می شود. سوال مقاله عبارت است از این که پیتر آیزنمن به عنوان معمار در این سبک چه تاثیری از این فلسفه داشت. روش تحقیق این پژوهش, روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است که از طریق کتاب های منتشر شده در این مورد ااست.چارچوب کلی این مقاله بر اندیشه های ژاک دریدا و معماری دیکانستراکشن است.
ژاک دریدا, دیکانستراکشن, فلسفه, ساختارشکنی, ساختارگرایان

ساختار شکنی بحثی است که در دهه ی پایانی قرن گذشته مطرح شد. از فلسفه و با دریدا اغاز شد و پایش به بسیاری عرصه های دیگر کشید این موج جدید که دوران ساختار گرایی را خاتمه یافته می داند بحث روز بسیاری از روشن فکران است. در بسیاری از کشور ها از جمله ایران نیز راه یافته و در شماری عرصه ها از جمله ادبیات و سینما جایگاه قوی پیدا کرده است. دریدا در سال۱۹۳۰ همزمان با رشد فاشیسم و نازیسم، در الجزایر به دنیا آمد. در ۱۹ سالگی مدتی بعد از پایان جنگ جهانی دوم به فرانسه آمد. و در موسسهای تحت نظر ژان هیپولیت به تحصیل فلسفه
پرداخت. در ۱۹۶۲ اولین کتاب خود به نام “خاستگاه هندسه” در آرای ادموند هوسرل را به چاپ رساند. در سال ۱۹۶۷ دکتری فلسفه خود را گرفت. سال ۱۹۶۷ مهمترین سال زندگی دریدا به حساب میآید و نظریههای مشهور و اصلی او با چاپ سه کتاب “از گرماتولوژی”، “نوشتار و تفاوت” و”گفتار و پدیدار” مطرح شد. در همین کتابهاست که مفاهیمی چون “دیکانستراکشن” و “دیفرنس” ظاهر میشود.
فیلسوفان برای تبیین فلسفه خود نیاز به یک بنیان، شالوده، زیربنا یا زمینه دارند و فیلسوفان موسوم به پستمدرن نیز پرهیز از خشونت را زمینه کار خود قرار دادهاند. اصلهای زمینهساز در دوره مدرن به ایدئولوژی خشونتگرایی ختم شد که کورههای آدمسوزی نازیسم و اردوگاههای کار استالین نمودهایی از آن است. به همین جهت است که مثالً لیوتار از یک نگرش پستمدرن کثرتگرایی مداراجو سخن میگوید و تمام فیلسوفانی که به پستمدرن شهرت یافتهاند چه خودآگاه و چه ناخودآگاه نظریات خود را در تقابل با هر نوع استیال برافراشتهاند. بیجهت نیست که فوکو تاریخ جنون را مینویسد یا دریدا حاشیههای فلسفه را میانگارد. در واقع در چنین رویکردی “اقلیتها”، “حاشیهها” و “فرعها” اهمیت مییابند .
در هنر های تجسمی و معماری نیز گرچه به صورت تک مضرابی حضوری واضح ندارد اما از انجایی که نحوه ی تفکر،تفسیر،فلسفه و رخدادها تاثیر غیر قابل انکاری بر هنر و به طور اخص معماری دارند.برانم که در تحقیق پیش رو فلسفه ی دریدایی را کنکاش نموده و وابستگی های بین این فلسفه و معماری را بررسی کنم .

صراحت و روشنی بیان یکی از ویژگیهای این فلسفه است. وظیفه فلسفه و فیلسوف در روزگار ما این است که با زبانی دقیق و روشن به تعریف و تبیین مفاهیم بپردازد نه آنکه به تبیین عقاید ی که از آنها بی خبر است .برتراند راسل برجستهترین شخصیت فلسفه تحلیلی بود. وی و تنی چند از همکاران وی بر ضد فیلسوفانی که مروج و طرفدار متافزیک هگلی بودند شوریدند.
آنها دریافته بودند که فیلسوفان طرفدار هگل با استفاده از زبانی مبهم، چند پهلو و غیر صریح میکوشند به عقایدی کهنه و مردود (متافیزیک افالطونی)، صورت حق به جانب دهند. بنابراین راسل و همگنانش بر صراحت و ر وشنی زبان اصرار ورزیدند.

کاک دریدا به منزله پایان نسلی از فیلسوفان واندیشمندان معاصر فرانسوی است:
الکان سارتر، فوک، التوس، دولوز، بالنشو وبوردیو.
نسلی که دریدا،یکی از چهره های برجسته، نامداران است.اینان شاعران گم شده ای بودند که دریدا بازنمود وبازمانده وفاداربی وفاست وپاسدارمیراث متمایز ولی مشترک انها بود.

دریدا اصطالح ساخت شکنی را از البه الی سخنان مارتین هایدگربه دست اورد. هایدگر و مفهوم هرمونوتیک و تاویل متن،درک معانی متفاوت را بیان می کند.که تا حد زیادی می توان به اشتراکات بین شالوده شکنی و این مفهوم پی برد.
دریدا بعد ها از سخنرانی هایدگراستفاده کرد و پس از مدتی مدعی شد که انسان می تواند تمامی ساختار ونشانه ها را ساخت شکنی کند..وی به کرات به این مسئله تاکید ورزید که ساخت شکنی در صدد نیست که راهی برای تکامل یک اثر پیدا کند اما می خواهد نیازهای هر متن را به خالق اثر و همگان ارایه دهد. در واقع ساخت شکن ها برا ان هستند تا انچه مطرح نشده و انچه می تواند در یک متن صورت پذیرد تا بیان کنند.
ساختارشکنی یعنی شیوه ای از تحقیق که بر اساس ان همه ی نوشته ها سرشار از سردرگمی وتناقض است ونیت نویسنده می تواند بر تناقضات نهفته در خود زبان غلبه کند.دریدا به همین دلیل صداقت و معنای حقیقی و دایمی را از متن می گیرد.و دنیایی از معانی وبرداشتها را با مخاطبین مختلف زنده می کند.در واقع یک فرد ساختارشکن نیز احتمال دارد به تمامی ناگفته ها اشاره نکند وبدین ترتیب یک متن به کرات می تواند ساختارشکنی شود.اصوال عملکرد جالب ساخت شکن ها باعث شده تا مخاطبین وحتی نویسنده دچار حالت تدافعی اودر پاسخ به سئوال خود ساخت شکنی چیست؟ دریدا جواب داده است هیچ چیز و این که چه چیزی نیست پاسخ همه چیز

نوع فایل

حجم فایل

بازگشت به بالا