تومان۶۰,۰۰۰

کد کالا: 1740

کاخ هروی در شهر تهران دانلود پاورپوینت پروژه مرمت و احیای کاخ هروی

فصل اول – شناخت
فصل دوم – آسیب شناسی
فصل سوم – طرح مرمت
فصل چهارم – طرح احیاء
پلان ها
نما ها
برش
پرسپکتیو

بیش از دویست سال از پایتختی شهر تهران می گذرد و اکنون کلان شهری است ،با جمعیت نزدیک به ده میلیون نفر یعنی یک ششم کل جمعیت ایران و یا به عبارتی مجموعه جمعیت سه کشور قفقاز یعنی آذربایجان ،ارمنستان  و گرجستان . تهران که زمانی با باغهای پر میوه و چنارستانهای پر سایه اش محلی برای آرامش و استراحت شاهان صفوی بود اکنون شهری است بی سامان و بی برنامه که بافت شهری آن بهم ریخته و روستاهای اطراف را یکی پس از دیگری بلعیده و بناهای
آ ن نه سنتی و نه مدرن بلکه غول سیمانی و شیشه ای بی هویتی است که در سایه سنگینش درختان چنار یکی پس از دیگری به زردی می گرایند..

موقعیت جغرافیایی تهران
استان تهران،از شمال  با استان  مازندران ،از شرق با استان سمنان ،از جنوب و غرب بااستانهای قم ،قزوین و مرکزی همسایه است.ازنظر موققعیت نسبی جغرافیایی،این استان در غرب دشت کویر و جنوب رشته کوههای  ا لبرزوا قع شده است . تهران در کوهپایه جنوب کوههای البرز مرکزی واقع شده ،شمالی ترین فرو نشسست ایران مرکزی به شمار می آید تهران در موقعیت جغرافیای ۳۳  دقیقه و ۵۱ درجه الی ۴۰ دقیقه و ۵۱ درجه طول شرقی و ۳۵ دقیقه و۳۵ درجه الی ۵۰ دقیقه و ۳۵ درجه عرض شمالی واقع گردیده است دشت تهران ،دشتی است با شیب تند ا ز به شمال به جنوب که می توان به وسیله بلندی ها و فرو نشست شرقی – غربی آن را به بخش های گوناگون از شمال به جنوب تقسیم کرد. پستی و بلندی اطراف پهنه شهر ،دارای تفاوت ارتفاعی حدود ۴۸۷۸ متر از بلندی قله دماوند با ا رتفاع ۵۶۷۸ متر تا نقاط پست و دشت کویر با ارتفاع کمتر ا ز۸۰۰ متر ا زسطح دریاست. میزان ارتفاع در شمال شهر ۱۷۰۰ متر ازسطح دریا و در جنوب شهر ۹۰۰ متر است . فاصله کویر تا دامنه های کوه ا لبرز، حدود ۷۰ کیلو متر است که در آ ن بیش از ۵۴۰ متر تفاوت ارتفاع وجود دارد. فواصل نقاط مختلف شهر از ارتفاعات به ترتیب عبارتند از ::

شمیران ۱۰ کیلومتر ،تهران ۲۰ کیلومتر، فشاپویه ۴۰ کیلومتر ،ورامین ۶۰ کیلومتر و کویر ۷۰ کیلومتر، بطور کلی شهر تهران ،در میان دشتی محصور بین کوههای ا لبرز و آنتی البرز قرار گرفته است که عملاً از نظر توسعه شکل و موقعیت تابع این استقراراست. سرتاسر تهران از نظر توسعه به کوههای  شما ل شهر و ازجنوب و شرق به کویر محدود شده است و غرب آن به دشت قزوین باز میشود.

اوضاع طبیعی شهر
بستر طبیعی تهران دارای عوارض طبیعی گسترده ای است که اکولژی و اکوسیستم های موجود متاثر ا ز آ ن بوده و خود به وجود آورنده محیط زیست های گیاهی، حیوانی و آ ب و هوای مختلف گردیده است. بطور کلی عوارض طبیعی را میتوان به ارتفاعات،دشت ،رودخانه ها و ا ز لحاظ اقلیم به گروههای آ ب و هوایی تقسیم نمود..
۱۰۰ متر می رسد . بد ین ترتیب می توان تهران را به دو بخش کوهپایه و دشت تقسیم نمود

شیب اراضی تهران
توسعه شهر تهران ا ز حدود ۹۰۰ متر تا ارتفاع ۱۸۰۰ متری ا ز سطح دریا ،ا ز حدود چین خوردگیهای کوهپایه های گذشته و خود را در نهایت به لبه ارتفاعات رسانده است .
همان گونه که در بخش ارتفاعات اشاره گردید،داخل محدوده شهر تهران،فرونشست ها و ارتفاعاتی وجود دارند،به انضمام دشت تهران – ری که خود نیز دارای تقسیماتی می باشد که کلاً شیبهایی با درصد های مختلف و حتی جهات مختلف را ایجاد نموده است . شیب کلی شهر تهران ا ز شما ل به جنوب بوده و تفاوت شیب هایی ا ز اراضی شهر ری باشیب کمتر ا ز ۱ در صد تا اراضی زعفرایه،دربند با شیب مابین ۱۱ الی ۱۴ درصد و حتی در برخی ا ز نقاط شمیران مانند حصارک و گلابدره تا شیب ۲۰ ا لی ۳۰ درصد وجود دارد..

یکشنبه یازدهم جمادی الاول۱۲۰۰ قمری (مارس ۱۷۸۹م) مصادف با عید نوروز، آقا محمدخان قاجار سردودمان سلسله قاجاریه شهر پانزده هزار نفری تهران را به پایتختی بر می گزیند. دهکده ی گمنامی که در نزدیکی شهر تاریخی ری قرار داشت و میزبان فراریان از گرما بود، اکنون شهری بزرگ شده است که تاریخی دویست ساله را پشت سر دارد.
این فصل پس از نگاهی کوتاه به تاریخ شهر تهران به برسی روند توسعه شهر می پردازد

بررسی بافت و محدوده موثر در بنا :
در حال حاضر مجموعه عین الدوله در یک محدوده شهری واقع شده که از سمت شمال به یک خیابان و از سمت غرب به پلاک و از شرق به پلاک و از سمت جنوب نیز به محوطه محدوده ای که از پلاک فوق جدا شده و برای احداث یک ساختمان بلند مرتبه اختصاص یافته بود. ضمناً پلاک مذکور در سمت غرب نیز دارای یک شکستگی است که از همین زمین منفک و برای احداث یک بنای مسکونی اختصاص یافته بود. ضمناً پلاک مذکور در سمت غرب نیز دارای یک شکستگی است که از همین زمین منفک و برای احداث یک بنای مسکونی اختصاص پیدا کرده که با توجه به شرایط محیطی مجموعه پیشنهاد می شود که این زمین جهت احیا مجموعه تملک شود.
محورهای دسترسی : صرفا از سمت شمال با دسترسی سواره ارتباط دارد.
بررسی کالبدی بنا : ساختمان عمارت عین الدوله یک بنای قاجاری است که با خشت و چوب ساخته شده و دارای جرزهایی در حدود ۷۰ الی ۸۰ سانتیمتر می باشد که ابعاد این جرزها در طبقه همکف ثابت و در طبقات بالا از حجم توده آن کاسته شده و ساختمان سبک می شود که بارهای سقف این قسمت صرفا از طریق ستونهای چوبی و تیرهای چوبی به طبقه زیرین و بر روی جرزها و دیواره ها منتقل می شود. قسمتهای نوساز نیز تیرآهن با طاق ضربی است که در سمت شمال واقع شده.

همچنین سقف تالار آئینه نیز مرمت و با پوشش تیرآهن و طاق ضربی جدا گردیده است که در این قسمت ها نیز بارهای وارده به وسیله دیوارهای باربر تحمل می شود.
تعیین بنا در شهر و محله : در طرح تفضیلی کاربری فضای فوق فرهنگی است. که با توجه به موقعیت مناسب آن می تواند عملکرد مناسبی جهت این مساله باسد. با توجه به خیابان عریض و مناسب در سمت شمال این عملکرد با دسترسی مجاور خود مناسب به نظر می رسد. در حال حاضر موفقیت فعلی فاقد پارکینگ است، که می توان از خیابان و یا از فضای باغ استفاده نمود. در حال حاضر عرصه ساختمان حدود ۵۰۰۰ متر مربع و اعیانی آن ۸۰۰ متر مربع است.
موقعیت استقرار بنا در بافت شهر :
یکی از عوامل اصلی تعیین کننده در استقرار چنین بناهایی عموماً نحوه دسترسی به منابع و یا مسیرهای عبور آب بوده که باید در کنار این مجموعه حتی بخشهایی که مرتبط با اینگونه فضاهاست باشد. با توجه به پایین بودن آبهای تحت اراضی منطقه میتوان گفت که در نزدیکی این مجموعه یا قناتی بوده و یا در مسیر عبور جریان آب مناسبی قرار داشته است که در حال حاضر اثری از آن مشاهده نمی شود. در حال حاضر کاربری اطراف بنا عمدتاً مسکونی بوده و فقط در ابتدای خیابان ورودی تعداد محدودی مغازه های خدماتی وجود دارد.

سیستم سازه
ساختمان در دو مرحله احداث گردیده است.
بخش اول که به صورت ۲ طبقه است در طبقه اول دارای دیوارهای خشتی با ملات گل و سقف تیر چوبی و تخته کوبی روی تیرها (پرتو) می باشد. سازه طبقه دوم به صورت کاملا سبک و چوبی اجرا شده است که در مورد سیستم آن به تفضیل بحث خواهد شد. قسمت الحاقی با دیوارهای آجری و در بعضی قسمتها ستونهای فولادی و طاق ضربی با تیرآهن اجرا شده است. به نظر می رسد به هنگام الحاق قسمت شمالی سقف سالن اصلی نیز از تیر چوبی به تیرآهن تبدیل گردیده است. برای نگهداری ستونهای نمای شمالی در طبقه دوم از یک پل فولادی که در تراز سقف زیر آنها را بسته است استفاده شده.
سیستم سازه طبقه دوم همانطور که اشاره شده کاملا سبک و با چوب بنا گردیده است. ظاهر ساختمان در طبقه دوم به گونه ایست که به نظر می رسد دیوارهای طبقه اول در بالا ادامه دارند ولی اکثر دیوارها به صورت تیغه های است که فقط به عنوان پوشش سازه چوبی از آنها استفاده شده است. در سازه طبقه دوم ستونهای چوبی به فواصل حدود ۱ الی ۵/۱ متر از روی کلاف بندی دیوارهای طبقه پایین تاتر از نعل درگاه ها اجرا شده و روی این ستونها که در دو طرف دیوار و با فاصله ۶۰ سانیتمتر از یکدیگر قرار دارند تیر خرپاهای

مشاهدات :
در حال حاضر ورودی اصلی ساختمان در سمت شمال و در اختلاف ارتفاعی در حدود ۳ متر نسبت به ساختمان قرار دارد و این ورودی غیر متعارف با بنا و به صورت فلزی است که دیوارهایی با نمای سیمانی آن را احاطه کرده است و در سمت شمال غربی زمینی است که به نظر می رسد از زمین فوق منفک شده باشد و در حال حاضر متروک و غیر قابل استفاده است و حاکی از یک دوره انزوا است. نمای آن سیمانی و در دو طبقه با یک زیرزمین کم مساحت در سمت جنوب که با یک راه پله به آن وارد می شویم به مساحت حدود یک هزار متر مربع در وسط یک باغ که عمدتاً درختان تنومند آن قطع و یا سوخته اند واقع شده است در سمت جنوب آن نیز زمینی است که از همین باغ منفک و گودبرداری شده این زمین که بخشی از عرصه همین زمین بوده در حال حاضر به طور کامل به ارتفاع حدود ۱۵ متر گودبرداری شده است. با توجه به مطالعات قبلی احتمالا استخر قبلی بخشی از همین گودبرداری فعلی بوده است که شاید همان استخر باعث شده که در طراحی مجموعه فعلی این خاکبرداری انجام شده

نوع فایل

حجم فایل

بازگشت به بالا