تومان۱۰,۰۰۰

کد کالا: 41

معماری مدرن اولیه-معماری مدرن متعالی-معماری مدرن متاخر

معماری مدرن اولیه : شروع معماری مدرن از اواخر قرن ۱۹(حدود سال ۱۸۸۵ میلادی) تا اوایل جنگ جهانی اول سال ۱۹۱۴ ودر شهرهای شیکاگو آمریکا، پاریس ،وین وبرلین اروپا بوده است.
معماری مدرن متعالی : بین دو جنگ جهانی  در اروپا و آمریکا  عمدتا در دهه های ۲۰ و ۳۰ میلادی
معماری مدرن متاخر: بعد از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه ۷۰
اولین معمار این دوره ویلیام لی برون جنی و تحصیل کرده فرانسه بود
شرکت هولابرد و راچ
شرکت  برنهم و روت
شرکت آدلر و سالیوان (  سالیولن معروف ترین معمار این سبک بود )
فرم تابع عملکرد است .
ریچاردسون و فرانک لوید رایت از معماران مرتبط با این مکتب بودند.
نهضت هنر نو نام سبکی بود در اروپا که ابتدا در هنرهای تزیینی مانند پارچه و مبلمان از دهه ۱۸۸۰  آغاز گردید.سپس در زمینه های دیگر مثل گرافیک و نقاشی و… ظهور نمود . در معماری این سبک از اوایل دهه ۱۸۹۰ آغاز و تا سال ۱۹۱۰ ادامه داشت.
مشخصه خاص این نهضت هنری طرحهای منحنی وار و پیچک شکلی است که معمولاً از آهن ساخته می شدند.
خانه باتلو بازسازی یک بلوک آپارتمانی در سالهای ۱۹۰۵ تا۱۹۰۷ است وعمده ترین  بنای غیر دینی گائودی است
خانه باتلو یکی از شاهکارهای گائودی است .نمای مدرن برجسته آن که امواج در یایی آرام را منعکس می کند دنیای شگفت انگیز را در پشت جزییات معماری خود پنهان می کند .
این مکتب نیز نهضتی خاص معماری نبود،عمر نسبتاً کوتاهی داشت (بانیانش در جوانی درگذشتند) اما تأثیراتش دیرپا بود و تا مدتها در مباحث معماری باقی ماند. معنی لغوی آن پویایی ، حرکت و سرعت است. بررسی تأثیر زمان در حجم و فضا را در خود داشته است واز تأثیرات علمی و صنعتی من جمله آهن ، شیشه ، سیمان و بتن الهام گرفته است .

فوتوریست ها معتقد بودند که زمان باسرعت زیادی روبه جلو است و فکر می کردند این پیشرفتهای صنعتی با سرعت بکار خود ادامه خواهد داد. لذا بر پویائی در آثار خود تأکید زیادی داشتند.یکی از معمارانی که در این نهضت خودنمایی کرد آنتونیو سانت الیا بود.

نقش مدارس معماری در رواج مدرنیسم :
مدارس معماری هم در پرورش معماران جوان و هم در ایجاد محیطی برای شکل گیری فلسفه معماری و جهت دهی به تحولات معماری نقش داشتند.تقریباً هیچ یک از معماران به نام مدرنیست، بدون مدرسه معماری نبودند.گروپیوس و میس ونده رو که از تأثیرگذاران بر معماری مدرن بودند ضمن اینکه دراین مدارس تحصیل کردند بعداً به تدریس  در این مدارس مشغول شدند.
معماری ارگانیک: این بینش که از عوامل موثر در معماری مدرن متعالی محسوب می شود ریشه در فلسفه رمانتیک دارد عقاید رمانتیک های اروپا وآمریکا خصوصا در زمینه طبیعت وقوانین طبیعی ،زیربنای فکری معماری ارگانیک را شکل می دهد. فرانک فرنس ولویی سالیوان مبدع معماری ارگانیک در قرن ۱۹ بوده اند و توسط فرانک لوید رایت در قرن ۲۰ به اوج شکوفایی رسید.

رایت معماری ارگانیک را در نه عبارت ذیل تعریف کرد: ۱- طبیعت  شامل محیط خارج  وحتی داخل بنا واجزاء ومصالح آن ۲- ارگانیک  ۳- شکل تابع عملکرد ۴- لطافت ۵- سنت ۶- تزیینات ۷- روح ۸- بعد سوم ۹- فضا   مهمترین بنای ارگانیک رایت ،خانه آبشار می باشد.
دراین دوره که بعد ازجنگ دوم جهانی(حدود ۱۹۴۵ میلادی) تا اوایل دهه هفتاد میلادی را شامل می شود معماران بزرگ دوران معماری مدرن اولیه ومتعالی همچون رایت، لوکوربوزیه، گروپیوس ومیس ونده رو زنده بودند و به نوعی پختگی در افکار وکارهای خود رسیده بودند.

در این دوره تعدادی از معماران جوان به سمت معماران تندیس گرا تمایل پیدا کردند از جمله طرح ترمینال TWA در فرودگاه نیویورک ، طرح ترمینال فرودگاه دالاس در واشنگتن، طرح اپرای سیدنی و استادیوم ورزشی توکیو ، همگی این بناها بدون استثناء با بتن ساخته شده اند.

لذا سبکی جدید با عنوان بروتالیسم درمعماری مدرن متاخر شکل گرفت. یکی ازاصول این سبک تظاهر مصالح به خصوص بتن وسطح خشن آن در نماها و بناها به همان شکلی که هستند بود. از دیگر اصول این سبک استفاده از فرم های تندیس گونه، سیال و پویا و در عین حال جذاب و مناسب می باشد.

نوع فایل

حجم فایل

بازگشت به بالا