تومان۲۰,۰۰۰

کد کالا: 1918

برنامه ریزی فیزیکی و نمونه های مشابه هتل, دانلود مطالعات معماری

تسهیلات مورد نیاز هتل:
انواع تسهیلات کلی هتل به چند بخش کلی تقسیم می شود:
اقامت مهمانان : شامل اتاق های میهمان ، سوئیت ها و تجهیزات آن ها می باشد.
فضای عمومی : شامل ورودی ها ، لابی اصلی ، فضای نشیمن ، فضای آمد و شد عمومی در راهروها ، سرویس های بهداشتی ، فضای تفریحی ورزشی ، سالن اجتماعات و رستوران می باشد.
فضاهای خدماتی و پارکینگ ها : شامل بخش تهیه مواد غذایی ، بخش تحویل زباله ، بخش کارکنان خدمات لباسشویی و فضاهای مهندسی می باشد.
فضای اداری : شامل بخش پذیرش ، بخش مالی و اجرایی می باشد.
فضاهای تفریحی: شامل استخر ، فضاهای بازی وغیره

اقامت مهمانان:
طراحی طبقات تیپ اتاق مهمان عمده ترین نقش را در طراحی هتل ارائه می دهد. زیرا ۶۵ تا ۸۵ درصد فضای هتل به این بخش اختصاص دارد و هر گونه برخورد اقتصادی با این بخش در یک طبقه،چندین بار تکرار خواهد شد.
اتاق ها بر حسب تعداد تخت مشخص می شوند و علاوه بر اتاق های یک تخته و دو تخته ، در هر هتلی اتاق هایی دیگر نیز وجود دارد که با نام سوئیت مشهور است. سوئیت ها اتاق هایی هستند که علاوه بر اتاق خواب و سرویس مربوط به آن ، شامل اتاق نشیمن و آشپزخانه کوچک متصل به آن می باشند.
اساسی ترین مبلمانی که نوع اتاق را تشکیل می دهد،نوع تختخواب به کار رفته در آن می باشد.

فیلتر ورودی : که معمولاً رختکن و سرویس بهداشتی و حمام نیز در کنار آن واقع شده اند.
سرویس بهداشتی و حمام : حمام ها شامل یک وان ، توالت و یک دستشویی می باشند. از دیگر وسایل ضروری در حمام می توان ازمیله ی مخصوص آویختن حوله ، گیره ی مخصوص جهت لباس های شسته و آئینه نام برد.
فضا برای تعویض لباس : شامل کمد یا قفسه ای می باشد که معمولاً در کنار ورودی قرار دارد تا از کارایی بیشتری برخوردار باشد.
فضای خواب : این فضا در مرکز مدور اتاق می باشد و شامل تختخواب و دو عدد مبل با یک میز کوچک و یک عدد میز کار با صندلی مربوطه می باشد.
فضای سرگرمی : این فضا در حقیقت اختصاص به تلویزیون و میز آن دارد.
سوئیت ها:
یکی دیگر از روش های اساسی برای دستیابی به کیفیت بالا در وسایل آسایش و جا،این است که هتل شامل تعدادی اتاق های سوئیت در ترکیب اتاق ها باشد.

یک سوئیت را می توان به سادگی ترکیبی از یک اتاق نشیمن متصل به اتاق یک یا چند خوابه تعریف نمود. سوئیت ها نه تنها مورد استفاده مسافران با توقف کوتاه مدت قرار می گیرند ، بلکه مسافرانی هم که می خواهند از میهمانان خود در اتاق هایشان پذیرایی نمایند ، از آنها استفاده می کنند.
رستوران هتل:
معمولاً  یک یا چند رستوران در اطراف لابی هتل شکل می گیرد . قسمتی از این فضا جزء فضاهای عمومی هتل می باشد و قسمت دیگر آن جزء فضاهای خدماتی می باشد . نکاتی که در طراحی این فضاها ضروری می باشد به قرار زیر است :
تمامی بخش های مواد غذایی نیاز به دسترسی سریع و مستقیم به اشپزخانه دارند مگر سرویس هایی که از آبدارخانه منشعب می گردند.
تمامی بخش ها احتیاج به خدمات پشت صحنه دارند .
تمامی بخش ها باید به آسانی از فضاهای عمومی دسترسی داشته باشند .
برخی از قسمت ها باید دسترسی مستقیم به بیرون هتل داشته باشند.
در هتل های تفریحی معمولاً  رستوران ،حتی الامکان در ارتباط با فضای با ، در کنار استخر و یا در کنار بالکن های هتل طراحی می شوند

سرویس های بهداشتی:
سرویس های بهداشتی در فضا های مختلف هتل مورد نیاز است که این فضاها عبارتند از :
سرویس لابی و نشیمن
سرویس رستوران
سرویس استخر
سرویس سالن هتل
سرویس بخش تفریحی
سرویس آشپزخانه
سرویس بخش اداری
سرویس کارگران نظافتچی در قسمت اقامتی هتل

نوع فایل

حجم فایل

بازگشت به بالا