تومان۴۰,۰۰۰

کد کالا: 398

روستای تجره در نزدیکی همدان دانلود پروژه کامل روستای تجره

پس از بررسی و پرسش از اهالی روستا به این نظر رسیدیم:
از گذشته تاریخی روستا اطلاعات موثقی در دست نبوده و وجه تسمیه روستا نیز معلوم نمی باشد.مساعدت عوامل طبیعی در ارتباط با وجود خاک حاصل خیز برای فعالیت های کشاورزی و دسترسی به منابع آب و همچنین موقعیت تدافعی دامنه کوه(در زمان های گذشته )،از عوامل اصلی تکوین روستای تجره در مکان فعلی آن می باشد.به طورکلی اطلاعات دقیقی درموردسابقه ی روستاوجود ندارد اماطی یک سری پرسش از بزرگان روستا به این نتیجه رسیدیم که قدمت این روستا به ۲۵۰۰سال پیش می رسد.

روستا عبارت است از محدوده ای از فضای جغرافیایی که واحداجتماعی کوچکی مرکب از تعدادی خانواده که نسبت به هم دارای نوعی احساس همبستگی و عواطف وعلایق مشترک هستند درآن تجمع می یابندو بیشترفعالیت هایی که برای تامین نیاز های زندگی خودانجام می دهندازطریق استفاده وبهره گیری اززمین و درون محیطمسکونی صورت می گیردواکثریت افراد آن رابه کشاورزی اشتغال دارند.
طرح هادی روستای تجره درسال ۱۳۸۷توسط آقای محمد محمدی مشاورطرح تحت عنوان طرح هادی روستای تجره مطالعه وگزارش شده است این روستا در شهرساوه بخش نوبران دهستان بیات قرار گرفته است:
مهمترین عوامل شکل گیری روستای تجره را میتوان به دوقسمت عوامل طبیعی وانسانی تقسیم کرد.عوامل موثر درشکل گیری این روستا وجود خاک حاصلخیز واراضی مرغوب زراعی وهمچنین آب ووجودچندرشته قنات وچشمه سارهای متعدد میباشد.
مطالعات کمی:
روستا برحسب تصادف بوجودنیامده اندبلکه شکل گیری آنهاساختاراقتصادی،اجتماعی وسیاسی تاثیرگذاربوده است براساس مصاحبه بابزرگان روستاومطالعه برکیفیت ابنیه روستای تجره قدمت این روستابه بیش از۲۵۰۰ سال میرسد.طبق اظهارنظردهیاروخانواده اولین طایفه ساکن دراین روستابه خاطرفراهم بودن آب وخاک مناسب برای کشاورزی بوده است.دسترسی مستقیم وآسان به منابع آب بویژآبهای سطحی وهمچنین وجودزمینهای مرغوب جهت کشاورزی بویژدرزمین های اطراف روستا و نیز وجود مراتع غنی ازمهمترین عوامل شکل گیری روستامی باشد. بنابر گفته ریش سفیدان،روستای تجره باتوجه به شرایط توپوگرافی وویژگی های زمین وفراهم بودن شرایط مساعد امنیتی وپارامترهای اقتصادی(زمین کشاورزی)شکل گرفته است.
مطالعات کیفی:
علل پیدایش این روستا:
۱)دسترسی به منابع اب سطحی (ابهای دایمی )
۲)خاک حاصل خیزومساعدبرای کشاورزی دراطراف روستا
۳)دسترسی به مراتع غنی جهت چرای دام

موقعیت جغرافیایی وراههای ارتباطی:
روستای تجره از توابع شهرستان ساوه می باشد.این روستا در دهستان بیات از بخش نوبران در فاصله ۷۰کیلومتری غرب شهرستان ساوه واقع شده است.راه دسترسی روستا حدود ۶ کیلومتری از مرکز نوبران فاصله داردو پوشش سطح آن تا سه راهی روستای مراغه آسفالته و بقیه راه تا تجره از پوشش خاکی برخوردار می باشد.
لازم به توضیح است که عملیا ت خاکبرداری و شن ریزی برای آسفالت نمودن راه ارتباطی روستا توسط اداره راه و ترابری شهرستان ساوه در حال اجرا است

نوع فایل

حجم فایل

بازگشت به بالا