تومان۵,۰۰۰

کد کالا: 861

نورپردازی ساختمان دانلود پاورپوینت مطالعات اصول نورپردازی در ساختمان

مسلم است که نورها تاثیر بسیار زیادی در زندگی انسانها دارد.مهمترین و اولین منبع نوری شناخته شده برای بشر خورشید است که تاثیر بسیار مهمی بر سلامت انسانها داشته و کاملا بر فرم عدسی و میزان روشنایی چشم موثر است.
نمای ساختمان اولین مولفه ظاهری ساختمان است که میتواند تاثیر زیادی بر ساکنین و حتی منطقه داشته باشد.
شناخت نور و شناخت انواع سایه ها از عوامل مهم نورپردازی است.در این مورد باید به توازن نور توجه نمود.زیرا وجود سایه های نا خوشایند منظر ساختمان را به هم میریزد و حتی طراحی سایه ها برای نور طبیعی روز هم اهمیت بسزایی دارد.
در گذشته نورپردازی صرفا مختص به مکان های اداری و تجاری و تفریحی و بطور کلی بناهای شاخص می شد،در صورتی که امروزه مبحث نورپردازی به قدری گسترش یافته که شامل نورپردازی نمای ساختمان مسکونی, تجاری ,هتل ,محوطه ,تالار, رستوران ,بانک ,پاساژ و …. می گردد.

نورپردازی باید حس آرامش در بیننده بوجود آورد و لزوما نباید برای جلب توجه  بیننده بکار رود بلکه  باید برای ساکنین و عابرین منظری زیبا و آرامش بخش بسازد.
نورپردازی  لزوما لازم  نیست تمام  نمای یک ساختمان را روشن کند بلکه باید بروی نقاط مهمی از نما تاکید کند.نقاطی مثل تغییر حجم,تغییر مصالح و یا در حد فاصل تغییر بعد ها.در واقع نورپردازی باید احجام نوع کاربری و فرم یک ساختمان را مورد توجه قرار دهد.
یک نورپردازی مناسب ازنظرانتخاب منابع نوری درست وبجا و جای گذاری صحیح آن در نما میتواند نمای شب یک ساختمان را حتی زیباتر از نمای روز جلوه دهد.

نورها نباید پدیده شلوغی و آلودگی نوری ایجاد کنند .بلکه رعایت زیبایی و اصول قوانین بصری باید در نظر گرفته شود.مثلا در نمای رومی یا نمای کلاسیک, تقارن باید کاملا واضح باشد.
اگر نور با شدت زیاد و آمپر بالا به کار رود این بار نور بر مصالح غلبه کرده و ناهماهنگی در نما بوجود می آورد.نباید فراموش کرد که واژه نورپردازی,به معنی استفاده از نورهای با شدت بالا نیست, بلکه به معنی استفاده مناسب و به جا از بهترین منبع نوری در زمان مناسب است.یعنی باید نور مناسب در مکان مناسب به کار رود.

نوع فایل

حجم فایل

بازگشت به بالا